9 C
Zakopane
środa, Październik 23, 2019
More
    Zakopane Atrakcje Całoroczne Kolej linowa na Kasprowy Wierch

    Kolej linowa na Kasprowy Wierch

    Jednym z symboli oraz najważniejszych atrakcji turystycznych Tatr i Zakopanego jest kolej linowa na Kasprowy Wierch. Jest ona dostępna dla zwiedzających przez cały rok i tak naprawdę trudno powiedzieć kiedy podróż nią robi większe wrażenie, czy podczas sezonu letniego, gdy można podziwiać zieleń lasów i dominujące nad nią skalne szczyty i granie, czy w zimie, gdy góry pokrywa śnieg i pięknie komponuje się ze skałami tatrzańskimi, czy też jesienią lub wiosną, gdy można trafić na obydwa typy krajobrazu…

    Położenie i historia kolei linowej na Kasprowy Wierch

    Kolej linowa na Kasprowy Wierch jest całoroczną koleją linową, która prowadzi z Kuźnic w Zakopanem na szczyt Kasprowego Wierchu przez Myślenickie Turnie w Tatrach. To jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych w polskich Tatrach. Przebiega ona w całości przez teren Tatrzańskiego Parku Narodowego, a jej operatorem są Polskie Koleje Linowe S.A. Jest najstarsza tego typu kolej w Polsce, która składa się z dwóch odcinków niezależnych od siebie, pierwszy odcinek prowadzi stacji pośredniej na Myślenickich Turniach, a drugi z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch. Na górnej stacji kolejki znajdują się restauracja, sklepik, warsztat narciarski i przechowalnia sprzętu.

    Historia kolei linowej na Kasprowy Wierch sięga roku 1934, kiedy to wiosną przeprowadzono pierwsze badania terenu i pomiary, a w lipcu 1935 roku zapadła decyzja o jej budowie. Inicjatorem jej budowy był ówczesny wiceminister transportu i prezes Polskiego Związku Narciarskiego inż. Aleksander Bobkowski. Prace badawcze prowadziło na zlecenie Ministerstwa Komunikacji Centralne Biuro Studiów i Projektów PKP. Jako inwestora powołano specjalnie w tym celu spółkę Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane (Kuźnice) – Kasprowy Wierch, a udziałowcami były: Polskie Koleje Państwowe, Polskie Biuro Podróży „Orbis”, Liga Popierania Turystyki, Towarzystwo Krzewienia Narciarstwa, a także Stocznia Gdańska. Na prezesa i dyrektora technicznego spółki wybrano inż. arch. Aleksandra Kodelskiego, a na dyrektora finansowego dr Wacława Lewickiego. Kierownikiem budowy wybrano inż. M. Stadnickiego, a jego zastępcą inż. B. Lange.

    Roboty w terenie rozpoczęły się 1 sierpnia 1935 roku. Co warto zaznaczyć, inwestycja przeprowadzona została w rekordowym tempie 7 miesięcy, a prace budowlane zakończono 29 lutego 1936 roku. Odcinek z Kuźnic na Myślenickie Turnie uruchomiony został już 26 lutego 1936 roku, a pierwsi pasażerowie na Kasprowy Wierch wjechali 15 marca 1936, czyli dokładnie po 227 dniach od rozpoczęcia budowy. Na każdym z odcinków zawieszone zostały na jednej linie dwa wagony – jeden poruszał się w górę, a drogi w dół. Maszyny wybudowane zostały przez Stocznię Gdańską, a liny przez fabrykę w Sosnowcu. Budynki stacji dolnej, środkowej i górnej zaprojektowane zostały przez Annę i Aleksandra Kodelskich. Na stacji górnej umieszczone zostało polskie godło wykonane w stylu art déco, które zachowało się do dzisiaj.

    W 1961 roku miała miejsce pierwsza modernizacja kolei, wymieniono wówczas wagony na nowe. 6 maja 2007 roku miał miejsce ostatni kurs najstarszej w Polsce kolei linowej. Po czym przystąpiono do jej gruntownego remontu, a modernizacja zakończyła się 15 grudnia 2007 roku. Przebudowaną kolej na Kasprowy Wierch oficjalnie otwarł 18 stycznia 2008 ówczesny prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński. Dzięki modernizacji zwiększyła się prędkość kolejki, zmieniono aranżację wnętrz stacji, dostarczono nowe wagony produkcji Doppelmayr Seilbahnen AG, które mają dwukrotnie większą pojemność od poprzednich. Współcześnie sterowanie kolejką odbywa się komputerowo.

    Kasprowy Wierch
    Kasprowy Wierch

    Kolej linowa na Kasprowy Wierch – dane techniczne

    Długość całej trasy kolei na Kasprowy Wierch wynosi 4252,81 m, w tym odcinka z Kuźnic do Myślenickich Turni – 1957 m, a odcinka z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch – 2296 m. Pokonuje ona różnicę poziomów wynoszącą 936 m. Stacja dolnej znajduje się na wysokości 1027,5 m n.p.m., dolny poziom stacji pośredniej na wysokości 1352,5 m n.p.m., a różnica poziomów dolnej części kolejki wynosi 325 m. Górny poziom stacji pośredniej mieści się na wysokości 1355,1 m n.p.m., natomiast stacja górna na wysokości 1959,6 m n.p.m., różnica poziomów górnej części kolejki wynosi 604,5 m.

    Średnie pochylenie kolejki wynosi 22%. Porusza się ona po 6 podporach, po 3 na każdym z odcinków. Po dwa wagony na każdym z odcinków poruszają się z prędkością 8 m/s, a w czasie pokonywania podpór wagony zwalniają do 6 m/s. Wagony mogą jednorazowo przewieźć maksymalnie 60 osób. Zdolność przewozowa kolejki w sezonie zimowym wynosi 360 osób na godzinę, a w sezonie letnim 180 osób na godzinę.

    Godziny otwarcia i cennik biletów kolejki na Kasprowy Wierch

    Kolej na Kasprowy Wierch kursuje w 10 minutowych odstępach codziennie. Kursy odbywają się w styczniu w godzinach 8:00-16:00, w lutym w godzinach 8:00-17:00, od 1 do 14 marca w godzinach 8:00-17:30, od 15 marca do 30 kwietnia w godzinach 7:30-18:00, w maju i czerwcu w godzinach 8:00-18:30, w czerwcu w godzinach 8:00-18:30, w lipcu sierpniu i wrześniu w godzinach 7:00-21:00, we wrześniu w godzinach 7:30-18:00. Warto pamiętać, że kolej nie kursuje w przypadku silnego wiatru – powyżej 20 m/s, a także oblodzenia i temperatury poniżej -28 °C. Wiosną i jesienią kolej przechodzi okresowe przeglądy techniczne, w związku z czym jest nieczynna.

    Bilety w sezonie niskim w dniach od 15 maja do 19 czerwca to następujący cennik: góra-dół bilet normalny 69 zł (z rezerwacją godziny przejazdu 99 zł), góra-dół bilet ulgowy 59 zł (z rezerwacją godziny przejazdu 89 zł), w jedną stronę bilet normalny 54 zł (z rezerwacją godziny przejazdu 79 zł), w jedną stronę bilet ulgowy 49 zł (z rezerwacją godziny przejazdu 69 zł). Bilety w sezonie wysokim w dniach od 24 kwietnia do 5 maja i od 20 czerwca do 22 września to następujący cennik: góra-dół bilet normalny 79 zł w kasie w Kuźnicach, 99 zł on-line, w biletomacie lub w biurze obsługi klienta (z rezerwacją godziny przejazdu 129 zł), góra-dół bilet ulgowy 59 zł w kasie w Kuźnicach, 79 zł on-line, w biletomacie lub w biurze obsługi klienta (z rezerwacją godziny przejazdu 119 zł), w jedną stronę bilet normalny 65 zł w kasie w Kuźnicach, 79 zł on-line, w biletomacie lub w biurze obsługi klienta (z rezerwacją godziny przejazdu 109 zł), w jedną stronę bilet ulgowy 57 zł w kasie w Kuźnicach, 69 zł on-line, w biletomacie lub w biurze obsługi klienta (z rezerwacją godziny przejazdu 99 zł).

    Kuźnice w Zakopanem

    Dolna stacja kolei na Kasprowy Wierch mieści się w Kuźnicach, czyli części Zakopanego znajdującej się całkowicie pośród Tatr w Dolinie Bystrej. Prowadzą tędy szlaki turystyczne: żółty, zielony i niebieski. Mieści się tutaj zespół dworsko-parkowy w Kuźnicach, dziś Dyrekcja TPN. Dojazd samochodem pod samą dolną stację kolejki jest zabroniony, auta mogą dojeżdżać do ronda św. Jana Pawła II, gdzie można zaparkować samochód, a stamtąd do Kuźnic przejść aleją Przewodników Tatrzańskich. Do Kuźnic obowiązuje zakaz wjazdu samochodem. Dojeżdżają tutaj busy, komunikacja miejska oraz dorożki konne. Można oczywiście dojść pieszo (ok. 1 km) od Ronda Kuźnickiego lub ul. Karłowicza, gdzie można zostawić auto na płatnych parkingach.

    Kolej linowa na Kasprowy Wierch

    ul. Kuźnice 14, 34-500 Zakopane
    Tel: 22 444 66 66

    Dodaj komentarz

    Najnowsze, ostatnio czytane

    Bieg Przedni II edycja

    Bieg Przedni II edycja!

    Biegaczki i Biegacze przed nami Bieg Przedni, czyli zawody biegowe w całkiem nowej odsłonie. Co Wy na to, jakby tak połączyć w wolny jesienny weekend w Zakopanem przyjemne z pożytecznym? Pobiegajmy dla #ploggingu i...
    Bardzo różnie i bardzo dobrze, grafiki z kolekcji Zachęty

    Bardzo różnie i bardzo dobrze, czyli grafiki z kolekcji Zachęty

    W październiku w Zakopanem zostanie otwarta wystawa pt. "Bardzo różnie i bardzo dobrze". Będzie to niepowtarzalny zbiór grafik z kolekcji Zachęty. Narodowa Galeria Sztuki Zachęta prezentuje publiczności poza swoją siedzibą tak obszerny fragment własnych...
    X